TUNING SIMSONA
Jest wiele sposobów, aby naszemu simsonowi dodać mocy, opisuje tu wszystkie metody, jakie znam.
1.Tłumnik
a)można z naszego starego tłumika zdjąć końcówkę i wyjąć wszystko to co tam się znajduje. Ja odradzam, simson jest może troszeczkę silniejszy, ale za to bardzo głośno chodzi.
b)rozpołowienie i oczyszczenie tłumika ze wszystkich ubytków jakie się tam znajdują, to jest dobra sprawa. Jeśli tłumik nie był dawno przeczyszczany to na pewno znajdują się tam jakieś brudy.
c)skrócenie rury wydechowej o dowolną ilość, ale bez przesady(ok. 5 -10cm).
d)najlepszym sposobem jest po prostu kupienie sportowego tłumika. Najlepsze są niemieckie. Sportowy tłumik kosztuje około 90 złotych.. Jeśli chodzi o montaż to nie ma żadnych problemów - stary wydech wyrzucamy (kolanko zostawiamy) i wmontowujemy nowy i wszystko gra. Ponadto sportowy tłumik daje lepszy efekt głosowy.
Zdjęcie sportowego tłumika.
e)można także wypalić tłumik np. benzyno(nalać do tłumika trochę benzyny i podpalić) co spowoduje wypalenie brudów ze środka.
2.Wał
Dobrym sposobem zwiększenia mocy w simsonie jest założenie wypełniaczy wału korbowego. Wypełniacze te zmniejszają szkodliwą objętości skrzyni korbowej i dają większe sprężanie wstępne. Przyrost mocy zależy od dokładności wykonania modernizacji. Należy wymontować wał z silnika i otwory(dziury) które się tam znajdują zatkać korkiem najlepiej takim od wina(długość korka musi być mniejsza od otworów o ok. 2mm tak aby zostało miejsca na zalanie żywicą), dokładnie wyrównać i dodatkowo jeszcze zalać specjalną żywicą epoksydową i też dokładnie wyrównać. Powierzchnia musi być idealnie równa.
Zdjęcie przedstawia prawidłowo wykonaną modernizację.
3.Cylinder
Bardzo duży efekt mocy daje wymiana tradycyjnego cylindra o pojemności skokowej 51 cm3 na cylinder o pojemności 60 cm3 lub też na 70 cm3. W sklepach z częściami do simsona można kupić cały taki zestaw, czyli tłok pierścienie i sworzeń. Z montażem cylindra pojemności 60cm3 nie ma problemów, a efekt jest super lecz montaż cylindra o pojemności 70cm3 jest bardzo trudny. Wymiana na cylinder o pojemności 70 cm3 to wzrost mocy z 3,7 KM do 5,6 KM. Po przeróbce silnika na pojemność 70 cm3 musimy zastosować ustawienie zapłonu zgodne z ustawieniami w oryginalnym simsonie z cylindrem S70 (kąt wyprzedzenia zapłonu ma wynosić 1,4 mm przed ZZ). Przed założeniem nowego większego cylindra warto zmienić łożyska i sprawdzić stan wału korbowego.
Jak przerobić na s70:
Na początek należy rozpołowić silnik. Każdą z połówek dokładnie czyścimy z resztek uszczelek i oleju. Następnie powiększamy otwór, w który wchodzi płaszcz cylindra w simsonie s51 otwór wynosi ok. 46 mm a nam potrzeba 50,5 do 51mm. Czynność powiększania zlecamy specjalistycznemu warsztatowi. Po złożeniu silnika musimy zdecydować, jaką głowicę chcemy zamontować czy od modelu s51 czy od s70 w przypadku głowicy od s 70 nie ma żadnych problemów. Ale w przypadku głowicy od s51 należy zastosować grubą uszczelkę pod cylinder, aby podnieść całość o 0,5-0,7mm. Należy jeszcze ustawić zapłon i zmienić dysze paliwową z 70 na 72 lub też pokombinować z iglicą.
Można także w naszym cylindrze(50cm3) wykonać 6 szlifów(na raz, dzięki czemu zapłacimy ok. 50 zł do 100zł), co daje nam prawie taki sam efekt, co założenie cylindra o poj. 60Cm3 i nadal mamy w simsonie niemiecki oryginalny i wytrzymały cylinder.
Następnym ze sposobów jest dokładne wyszlifowanie wszystkich kanałów w cylindrze(dolotowych i wydechowych). Kanały te są chropowate, i dlatego należy je dokładnie wypolerować bardzo drobnym papierem ściernym. Polerować należy prostopadle do kierunki przepływu paliwa. Po wypolerowaniu wszystkich kanałów, należy wypolerować wewnętrzną część tłoka. Wszystkie te czynności należy wykonać bardzo dokładnie tak, aby powierzchnie po wypolerowaniu przypominały lustro.
Niedawno poznałem jeszcze jeden sposób zwiększenia mocy simsona:
Przy cylindrze 60cm3 można troszkę rozwiercić gardziel gaźnika to podobno pomaga.
4.Zębatki
Wymieniamy zębatki w zależności od tego, czy chcemy, aby nasz simsonek był szybszy czy silniejszy.
Jeżeli zależy nam na szybkości maksymalnej simsona, to zębatkę, która jest w silniku należy wymienić na większą, a z tyłu na mniejszą. Musimy liczyć się z tym, że jak nasz simson będzie szybszy to będzie miał mniej mocy. Natomiast, jeżeli zależy ci na mocy, a nie na szybkości to należy wymienić zębatki w silniku na mniejszą, a z tylu na większą. Ale wtedy simson będzie wolniejszy. Wszędzie piszą, że zmiana o jeden ząbek to mało, ja się przekonałem że nie jest to aż tak mało. Gdy założyłem do swojego simsona zębatkę o jeden ząbek większą od wcześniejszej jego moc zmniejszyła się znacząco.
5.Planowanie głowicy.
Należy wykręcić głowicę i zawieść ją do specjalnego warsztatu (lub w domu jeżeli masz maszyny potrzebne do dokładnego szlifowania). Następnie należy zeszlifować wzniesienie głowicy o 2mm, należy to wykonać bardzo dokładnie i równo. Po zabiegu należy oczyścić dokładnie głowicę i zamontować ją w simsonie. Moim zdaniem ta metoda jest bardzo niebezpieczna dla motoru i radził bym jej nie wykonywać.
6.Iglica
Możemy także podnieść iglicę w gaźniku, aby dostarczał on więcej paliwa do cylindra i przez to zwiększy się moc simsona a także jego spalanie. Należy podnieść iglicę tak, aby w gaźniku nie było nadmiaru paliwa a co za tym idzie simson może być co jakiś czas zalany lub także możemy na darmo tracić paliwo gdyż będzie wypływało wylotem bocznym w gaźniku.
Można także iglice troszkę spiłować i skrócić(to podobno dużo pomaga.
7.Sportowy filtr powietrza.
Możemy także zastosować sportowy filtr powietrza. Dzięki niemu zwiększy się ilość doprowadzanego powietrza do gaźnika. Po kupieniu nowego filtra należy wyregulować gaźnik oraz wypełnić filtr olejem. Najlepiej wypełnić filtr takim olejem jak dipol(przekładniowym), ale także można i innym.
Zdjęcie przedstawia filtr powietrza razem z uchwytem do jego zamocowania.
Cennik:
Ceny te pisałem z pamięci i mogą się już zmienić.
Filtr powietrza- ok. 50zł
Sportowy tłumik- ok. 90zł
Zestaw 60cm3 - ja w dniu 12. 08 2004 zapłaciłem:
Części oryginalne:
Cylinder 60cm3 -135zł
Tłok- 30zł
Części z kraju:
Pierścień- 2,50zł za jeden
Sworzeń- 8zł
Zabezpieczenie sworznia- 1,50zł jedno
Teraz na allegro zapłacisz za wszystko ok. 110-120zł a nawet za oryginalne 135zł
2>
Pozdrawiam!!!